27 Mart 2016 Pazar

FOCACCİA NASIL YAPILIR?


       

                SOĞAN-DOMATES-PEYNİRLİ FOCACCİA 






   İzmir'den misafirlerim gelecek. 'Yemek mi kahvaltı mı ?' dedim, kahvaltıyı tercih ettiler. Malum uzun yol, uzun zaman olmuş görmeyeli, klasik kahvaltı hazırlayacak değilim. 'Ne yapmalı?' diye düşünüp hem lezzetli hem de özel olan bir tarife karar verdim. 'Zor kısmı atlattım gerisi kolay' derken yabancı bir sitedeki   'FOCACCİA'  tarifini beğendim. İşte asıl zor kısım buydu benim için, çünkü ingilizcem 'my name is Gülsün, how are you?'  derecesinde. Gerçi üç haftadır kursa gidiyorum ama  'çeviri yapabilir miyim ki ?' sorularıyla işe koyuldum. (İngilizce hocama selamlar, katkıları şimdiden etkisini gösterdi) Kısıtlı zamanda kısıtlı ingilizcemle çeviriyi  yapıp mutfağa girdim. Sonuç; yüzlerindeki mutlu ve memnun ifade.Ve tabi ki bu tarifi bloğa koymaya karar verdim. (Zaten güzel olacağını tahmin edip fotoğraflarını çekmiştim:))
Hadi başlayalım artık .....



    MALZEMELER


   HAMUR MALZEMELERİ
  1.  500 gr un
  2.  1 paket  kuru maya (Tarifte aktif ya da instant yazmıyordu ben evde instant  olduğu için instant kullandım. Sizde büyük paket aktif kuru maya varsa 2 tatlı kaşığı yeterli olacaktır.)
  3.  1 tatlı kaşığı toz şeker 
  4.  300 ml ılık su 
  5.  zeytin yağı 
  6.  deniz tuzu 


  ' SOĞAN SOSU '  MALZEMELERİ

  1.  1 adet büyük kırmızı soğan. ( Yoksa neden normal soğan olmasın?)
  2.  6 yemek kaşığı balzamik sirke
  3.  bir kaç dal taze kekik ,ayıklanmış ve yıkanmış 
  4.  1 yemek kaşığı zeytin yağı


  'PEYNİR SOSU' MALZEMELERİ 


  1.  üç çeşit peynir ( İzmir tulum, lor ve eski kaşar kullandım. Bu sizin tercihinize kalmış tek çeşit bile kullanabilirsiniz)
  2.  bir kaç dal taze biberiye ( ayıklanmış ve yıkanmış )
  3.  karabiber
  4.  zeytin yağı




   ' CHERRY DOMATES SOSU ' MALZEMELERİ

  1.  bir avuç dolusu cherry domates
  2.  bir bağ fesleğen  ( ayıklanmış ve yıkanmış)
  3.  karabiber
  4.  1 yemek kaşığı zeytin yağı
  5.  1 yemek kaşığı elma sirkesi
  6.  2 parça sarımsak ( dilimlenmiş)



   HAMURUN YAPILIŞI


   Büyükçe bir hamur yoğurma kabına unu ve 1 tatlı kaşığı deniz tuzunu boşaltın ve iyice karıştırın. Kuru maya, şeker ve ılık suyu ekleyin ve bir çatal yardımıyla un hamura karışıncaya kadar karıştırın. Hamuru 5-10 dakika bekletip tekrar çatalla karıştırın. Elastik, düzgün bir hamur elde edince başka bir yoğurma kabına hamuru yavaşça boşaltın. Ellerinizi yağlayın ve hamuru bu yağın yardımıyla alt üst edip düzgün bir şekil verin. Arzu ederseniz çok az undan da yardım alabilirsiniz. Ve hamurun üzerini streç filmle kapatıp sıcak bir köşede 30 dakika dinlenmeye bırakın. Hamurumuz dinlenirken biz soslarını hazırlayalım.



  PEYNİR SOSUNUN YAPILIŞI


   Peynirleri peynir rendesi ile ya da rendenin ince kısmıyla rendeleyin. Biberiyeyi  dilediğiniz kadar karabiberi ve zeytin yağını ekleyip karıştırın.







  CHERRY DOMATES SOSUNUN YAPILIŞI


  Cherry domatesleri ikiye kesip  fesleğen, sarımsak, karabiber, elma sirkesi ve zeytin yağını ekleyip karıştırın.






 SOĞAN SOSUNUN YAPILIŞI


 Piyazlık doğradığınız soğanlara 1 yemek kaşığı zeytinyağı ekleyip yaklaşık 5 dakika soteleyin. Ardından balzamik sirkeyi ekleyip 2 dakika daha soteleyin. Ocağı kapatıp taze kekiği ekleyin ve sosu soğumaya bırakın.






   Soslar tamam. Hamurumuza bir bakalım; kabarıp iki katına çıkmış mı?




   Evet hamur yoğurma kabındaki görevini tamamlamış. Şimdi sıra pişirme tepsisindeki görevinde. Ben hamuru kalın sevdiğimden 36 cm'e 23 cm boyutlarında bir tepsi kullandım. Siz  ince hamur tercih ediyorsanız daha büyük boyutta bir tepsi kullanabilirsiniz. Tepsiye karar verdik mi? Şimdi güzelce elimizle yağlayalım ki elimizdeki yağ hamuru tepsiye alırken bize yardımcı olsun. Hamuru tepsinin ortasına nazikçe alalım. Altından tutup hamuru uzatalım ve üzerine doğru katlayalım. Bu hareketi birkaç kez yapalım ki hamurun havasını almış olalım. Ardından dikdörtgen şeklini alan hamuru tepsinin ortasına bırakıp üzerini streç filmle kapatıp 10 dakika dinlenmeye bırakalım. Bu arada fırını 220 dereceye ayarlayıp ısıtmaya başlayalım. Süre sonunda hamuru tepsiye eşit oranda yayalım.  Elastik olduğu için direnç gösterecektir. Çok direnç gösterirse biraz daha dinlenmeye bırakın. Yaydıktan sonra tekrar kabarması için 5-6 dakika bekleyin.

   Artık soslarımızı koyabiliriz. Hamura parmak uçlarınızla çentikler atın. Hazırladığınız soğan sosunu hamurun üçte birine, cherry domates sosunu üçte birine ve peynir sosunu üçte birine dökün. Üzerine iri taneli deniz tuzu serpiştirin. Nasıl görüntüsü bile muhteşem değil mi?






   Şimdi fırına yerleştirip 20-25 dakika sabretme vakti.




   20 dakika sonra hamurun kenarları altın rengi almışsa 'FOCACCIA' pişmiş demektir. Rengi hala normalse 5 dakika daha pişirin. Tabi bu fırının büyüklüğüne de bağlı, fırın küçükse pişme süresi hep daha kısa oluyor. Bu durumda siz daha temkinli olup ara ara rengini kontrol edebilirsiniz. O kadar emek harcadık boşa gitmesin değil mi?










   Bu tarifi  ' jamieoliver.com ' dan uyarladım. Uygun zamanda diğer tariflerini de denemek niyetindeyim.  Bir de Focaccia pizzanın atası diyenler haklılar bence. Bu tarifi denedikten sonra 'bir pizza yapayım ' demek yerine  ' bir focaccia yapayım ' diyeceksiniz kuvvetle ihtimal :))

AFİYET OLSUN.....



      

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder